Hoe komt je boodschap wel aan? 4 tips

Stel, je hebt een nieuwe strategie bedacht om met je doelgroep te communiceren. Alle middelen staan klaar, de teksten zijn geschreven en je hoeft alleen maar op publiceren te drukken. Hoe frustrerend is het als je weinig respons krijgt of zelfs negatieve feedback? Dat is niet je doel.

Dit overkwam de gemeente Lelystad in 2017. Zij wilden laagopgeleide jongeren zonder werk bereiken en stuurden een kaart. Op de voorzijde stond een logo dat leek op Netflix en de titel was ‘Netnix’. Aan de binnenzijde stond veel straattaal zoals ‘Yo tjappie, alles chill?’

Even wat uitleg (en dit moest ik ook zelf opzoeken): tjappie betekent iets als kerel of dude. Het wordt ook gebruikt voor iemand die dom of lomp is. Het gevolg: deze jongerewn kregen het gevoel dat op hen neer gekeken werd. Het tegenovergestelde effect werd bereikt en een storm aan kritiek ontstond. Zelfs nu, 6 jaar later, gebruik ik dit voorbeeld in deze blog. Het is voor mij een voorbeeld hoe je níet moet communiceren.

Hoe komt je boodschap wél aan? Heldere communicatie is afhankelijk van verschillende factoren. Daarom deel ik 4 tips.

1. Gebruik de taal van je doelgroep

Bedenk welke taal én woorden jouw doelgroep gebruikt. Gebruiken ze echt jouw woorden of tekst die jij kiest in die context? Daar kom je alleen achter door met je doelgroep in gesprek te gaan. Laat je tekst of ontwerp door een van hen lezen voordat je gaat publiceren. Vraag feedback. Levert je direct een schat aan extra informatie op. Zo weet je gelijk of jouw communicatiemiddel én de taal past bij jouw doelgroep.

 

2. Spreektaal werkt goed, sla niet door
Klanten wil je écht laten houden van jouw merk. Dat lukt je door makkelijke en informele taal te gebruiken. Welk gevoel krijgt de lezer door jouw teksten? Dat is wat blijft hangen en dat is waarop je huidige klanten ook hun toekomstige beslissingen baseren. Een goed gevoel krijgen je klanten van een warme, menselijke toon, maar óók van een natuurlijke, losse en informele toon. Spreektaal – en ook straattaal – kan dus goed werken in je communicatie. Let erop dat je niet door slaat. Tjappie werd als negatief ervaren en dus geen goede keuze. Teveel spontaniteit in je tekst werkt ook averechts, kan onprofessioneel overkomen of zelfs irritatie opwekken. Is jouw bedrijf professioneel en ga je ineens heel amicaal schrijven in je berichten, dan raak je je doelgroep kwijt. Vermijd woorden als ‘gezellie’ of – nog erger – uitgerekte woorden zoals ’toppppp’. Uitroeptekens vermijd ik ook, ze worden als dwingend gezien. Enthousiasme kun je op verschillende manieren delen, ook in tekst. Neem altijd je volgers en dus je doelgroep serieus. Bedenk bij het schrijven van je tekst: je staat niet in de kroeg en je doelgroep is niet je vriendenkring. 


3. Ga uit van je eigen kracht
Gebruik bij voorkeur niet de marketing van een ander bedrijf. Gemeente Lelystad deed dat wel met een variant van het logo van Netflix. Blijf over het algemeen van andere merken af en vertrouw op je eigen kracht. Hoe help jij je doelgroep? Welke oplossingen heb jij voor hun problemen? Ga daarover vertellen. Je hebt oplossingen genoeg kan ik me zo voorstellen. In dit geval werd Netflix ook nog eens negatief benaderd met ‘Netnix’. Dus het merk werd ook nog eens naar beneden gehaald. Blijf weg van andere merken en vertel wat de kracht van jouw eigen bedrijf is.

4. Welk communicatiemiddel kies je?
Gemeente Lelystad koos voor een gedrukte kaart die huis aan huis werd bezorgd. Ik vraag me dan gelijk af: lezen jongeren dit? Heb je daar onderzoek naar gedaan? Ook hier is mijn advies, doe eerst onderzoek en ga ook in gesprek met je doelgroep (in dit geval jongeren). Door te begrijpen wat hun belevingswereld is en te snappen welke vragen ze hebben, kun je veel beter antwoord geven op hun vragen in je teksten. Overigens vraag ik me af of je na dit onderzoek nog steeds voor dit communicatiemiddel zou kiezen.


Tot slot
De belangrijkste vraag die je jezelf mag stellen is: welk verlangen heeft mijn doelgroep en welk taalgebruik past daarbij? Daar kom je achter door in gesprek te gaan met ze. Dan merk je snel genoeg welk taalgebruik ze waarderen en wat juist niet. De kans dat je strategie slaagt wordt zo veel groter.

Wil je ook meer helderheid in je communicatie? Plan dan een vrijblijvende kennismakingsafspraak van 30 minuten met me in. Wil je meer tips over heldere communicatie? Volg me dan ook op LinkedIn en Instagram.