“Ik mis een duidelijke lijn in onze berichten. We hebben te weinig tijd en ik wil graag een vervolgstap maken met onze social media kanalen”. Dit vertelde een klant me onlangs. Een herkenbare vraag, worstel jij hier ook mee? Je social media goed inrichten en onderhouden is voor veel (middel) grote ondernemers geen vanzelfsprekendheid.

Je wilt het liefst een herkenbare uitstraling met mooie foto’s, goede teksten, lekker wat volgers én interactie op je berichten. Klinkt tof, maar ja: hóe dan?

Elke volger gaat door drie fases: know-like-trust. Eerst leert de volger jou kennen (know), gaat jou vervolgens leuk vinden én waarderen (like). Tot slot gaat deze volger je vertrouwen (trust).

Nu kom je op het punt waar je jouw klanten wilt hebben én houden: zij gunnen je werk omdat ze je vertrouwen. Ga maar bij jezelf na: je gaat pas met iemand samenwerken als je hebt kennis gemaakt met zowel de persoon als de kwaliteit die deze persoon levert.

Met dit in je achterhoofd heb ik 7 strategische tips voor jouw social media content:

1. Vertel je verhaal

Welke oplossing bied jij voor welk probleem? Ga hierover jouw kennis delen. Bied jij jongeren reëele kansen aan op de arbeidsmarkt? Ga vertellen hoe je dat doet. Waarom je dat doet. Hoe je snel in contact met jouw bedrijf kunt komen.

2. Beantwoord vragen

Welke vragen krijg je regelmatig? Een mooie inspiratiebron om berichten over te schrijven. Wil je klant weten hoe je het beste kunt solliciteren? Deel 10 tips en vertel wat jouw toegevoegde waarde is.

3. Wees eigenwijs en trek je eigen plan

Iedereen heeft verstand van communicatie. Da’s prima, maar hou zelf regie en wees eigenwijs als het nodig is. Jij weet waar je het over hebt. Liever 3 berichten per week dan 1 bericht per maand waar iedereen zijn plasje over heeft gedaan. Uit ervaring weet ik dat dit soms best een uitdaging is.

4. Het oog wil ook wat

Lekker ogende content. Mooie foto’s, een herkenbare stijl. Ik zeg: ga dat ook echt doen. Vinden je volgers ook fijn. Pas consequent je huisstijl toe. Ik ben enorm fan van het online ontwerpprogramma Canva. Je maakt handig en snel afbeeldingen voor je social media. Het is ook nog ’s goedkoop en gebruiksvriendelijk.

5. Behind the scenes

Geef een kijkje achter de schermen. Dat kan een dag uit het leven van een accountmanager of een projectmanager zijn, of je laat letterlijk zien hoe iets geproduceerd wordt. Maak een filmpje, ondertitel het of zet rechtenvrije muziek eronder (daarmee voorkom je dat je filmpje geblokkeerd wordt).

6. Wees eerlijk

Vertel over een fout, blunder of een mooie les die je hebt geleerd. Mensen werken graag met mensen. Vertel hoe je (organisatie) hiervan heeft geleerd. Dit is met de billen bloot, maar geloof me: daar bind je mensen mee aan je merk. Eerlijk duurt het langst.

7. Succesverhalen

Laat iemand vertellen over jouw dienst. Hoe beviel de samenwerking, hoe droeg jouw oplossing bij aan hun probleem? Dit versterkt het vertrouwen bij je volgers.

Tot slot

Jij hebt een unieke dienst en biedt iets aan dat je onderscheidt van de ander. Durf buiten de lijntjes te kleuren, wees jezelf, plaats regelmatig berichten, zorg voor kwaliteit en laat vooral je menselijke kant zien. Dat wekt vertrouwen en vanuit vertrouwen bouw je verder aan je imago en de groei van je bedrijf.